Αν μερικές φορές δύσκολα διακρίνουμε τη μαγεία από την επιστήμη ή από τη θρησκεία, είναι ακόμα δυσκολότερο να ξεχωρίσουμε τη "λευκή" (καλοπροαίρετη) μαγεία από τη "μαύρη" (επιβλαβή) μαγεία ή την ιατρική και προστατευτική μαγεία από τη μαγγανεία. Όλα σχεδόν εξαρτώνται από την άποψη που έχει ο καθένας και μολονότι δε συνηθίζεται να μιλάμε για "γκρίζα" μαγεία, υπάρχουν πράγματι γκρίζες περιοχές ανάμεσα στις δύο κατηγορίες. Τι συμβαίνει όταν ένας θεραπευτής επιχειρεί να γιατρέψει έναν ασθενή αλλά αυτός χειροτερεύει; Ίσως κάποιοι υποθέσουν ότι ο θεραπευτής προσπαθούσε ουσιαστικά να βλάψει τον ασθενή. Οι άνθρωποι στη μεσαιωνική Ευρώπη πίστευαν συχνά ότι όποιος είχε ειδικές γνώσεις γύρω από τα θεραπευτικά βότανα πιθανώς να ήξερε κι άλλα βότανα που μπορούσαν να προκαλέσουν αρρώστια ή και θάνατο. Πέρα από τις προθέσεις του θεραπευτή, το φάρμακο μπορεί να ήταν ακατάλληλο και αν μια μαγική θεραπεία απέβαινε σε βάρος του πελάτη, υπήρχε περίπτωση να θεωρηθεί μαγγανεία εξαιτίας του αποτελέσματός της. Διαφορετικά αλλά εξίσου σοβαρά προβλήματα δημιουργούνται και με την ερωτική μαγεία. Αν ένας μάγος χρησιμοποιούσε μαγεία για να υποκινήσει μια μοιχεία, τότε ένας θεοσεβούμενος χριστιανός θα χαρακτήριζε την πράξη μαγγανεία. Αν, όμως, ο ίδιος ο μάγος χρησιμοποιούσε ερωτική μαγεία για να βοηθήσει μια γυναίκα να ξανακερδίσει το ενδιαφέρον του συζύγου της; Ήταν αυτό μαγγανεία; Πολλοί άνθρωποι στη μεσαιωνική κοινωνία απαντούσαν καταφατικά.
Πολλές από τις πληροφορίες μας για
τη μαγγανεία προέρχονταν από τα πρακτικά των δικαστηρίων: για παράδειγμα, από
κάποιον δυσαρεστημένο χωρικό μαθαίνουμε ότι μια γριά γυναίκα που έμενε κοντά
στο σπίτι του μάγεψε τις αγελάδες του ή τα παιδιά του. Η πιο συνηθισμένη
κατηγορία ενάντια σ' αυτούς που οδηγούνταν στο δικαστήριο για μαγεία ήταν ότι
είχαν προκαλέσει σωματικές βλάβες ή ακόμα και το θάνατο άλλων. Σε κάποια μέρη,
ιδιαίτερα στην Ιταλία, η ερωτική μαγεία ήταν επίσης πολύ συχνή αιτία δίωξης.
Στα μάτια των θεολόγων και των δικηγόρων η ερωτική μαγεία ισοδυναμούσε με
μαγγανεία, ακόμα κι αν τη χρησιμοποιούσε μια γυναίκα για να ξανακερδίσει τη
στοργή του άντρα της — ήταν ένα μέσο εξαναγκασμού της θέλησης και αυτό από μόνο
του είναι κακό. Αλλού, κυρίως στη Σουηδία και στις περιοχές γύρω απ' αυτή,
πολλοί άνθρωποι οδηγήθηκαν στο δικαστήριο με την κατηγορία ότι είχαν προκαλέσει
με μαγικό τρόπο καταιγίδες για να καταστρέψουν τη σοδειά των γειτόνων τους.
Ένα γερμανικό ξόρκι του δέκατου αιώνα διέταζε το διάβολο στο όνομα του Χριστού
να μη βασανίζει τους ανθρώπους προκαλώντας "καταστροφικές βροχές, παγωνιά,
καταιγίδες, ή με τις ψιθυριστές επικλήσεις των κακών μάγων". Οι άνθρωποι
του Μεσαίωνα πίστευαν ότι η μαγγανεία είναι μια δύναμη της φύσης που
εντοπίζεται σε μεμονωμένους μεσολαβητές, οι οποίοι όμως συνδέονται με τις
κοσμικές δυνάμεις. Σε μικρότερο βαθμό, και η κλοπή τιμωρούνταν μερικές φορές
σαν πράξη μαγγανείας, με το σκεπτικό ότι ο κλέφτης είχε διαρρήξει ένα σπίτι ή
είχε μετακινήσει ένα αντικείμενο με μαγικά μέσα.
Οι τεχνικές της μαγγανείας ήταν
ουσιαστικά ίδιες μ' εκείνες της ιατρικής ή προστατευτικής μαγείας: δηλητήρια,
ξόρκια και φυλαχτά με τις ιεροτελεστίες που τα συνοδεύουν. Η διαφορά ανάμεσα
στη θετική και την αρνητική μαγεία βρισκόταν στους σκοπούς που εξυπηρετούσαν
και όχι στη φιλοσοφία τους, Στις αρχές του δέκατου πέμπτου αιώνα μια γυναίκα
από τη Σουηδία, που σύμφωνα με μαρτυρίες σκότωσε κάποιον άντρα δίνοντάς του ένα
"δηλητηριασμένο" μήλο, δικάστηκε ως μάγισσα και όχι απλά ως
δολοφόνος. Τα ερωτικά δηλητήρια περιλάμβαναν βότανα, στάχτες και άλλες ουσίες.
Όπως και η σύζυγος του Ηρακλή στο έργο του Σενέκα, οι γυναίκες που
χρησιμοποιούσαν ερωτική μαγεία μερικές φορές μπέρδευαν θανατηφόρα δηλητήρια με
αφροδισιακά. Μια γυναίκα στη Λουκέρνη, στα μέσα του δέκατου πέμπτου αιώνα
οδηγήθηκε στο δικαστήριο για ένα τέτοιο λάθος και τιμωρήθηκε με εξορία από την
πόλη. Μια άλλη γυναίκα ομολόγησε ότι είχε δώσει σ' έναν άντρα το έμμηνο αίμα
της σαν ερωτικό φίλτρο, αλλά όταν αυτός πέθανε λίγο αργότερα, δεν παραδέχτηκε
ότι η αιτία ήταν τα μάγια της.
Τα ξόρκια που χρησιμοποιούνταν με
κακή πρόθεση ήταν γνωστά σαν "κατάρες". Σε πολλές περιπτώσεις
επρόκειτο απλά για αντεστραμμένες ευλογίες ή επικλήσεις και είχαν την ίδια δομή
μ' αυτά. Όπως μια ευλογία ή μια επίκληση, έτσι και μια κατάρα μπορούσε ν'
αναφέρεται στα γεγονότα της ιερής ιστορίας ή σε θρησκευτικούς θρύλους. Στο
Ίνσμπρουκ, το 1485, μια Εβραία που είχε βαπτισθεί, κατηγορήθηκε ότι απάγγειλε
ένα βλάσφημο ξόρκι για να προκαλέσει στο κεφάλι του εχθρού της δυνατό πόνο, σαν
κι αυτόν που ένιωθε στο σώμα της η Παναγία όταν γεννούσε το Χριστό. Πιο
ενδεικτικό είναι ένα γνωστό ξόρκι για ερωτική μαγεία: "Ας μ' αγαπήσει ο Ν.
όσο αγάπησε η Παναγία τον Υιό της όταν τον γέννησε".
Επειδή αυτές οι κατάρες δίνονταν
μυστικά και συχνά χωρίς να το ξέρει το θύμα, πολύ λίγες έχουν καταγραφεί στα
πρακτικά των δικών. Ούτε τα δηλητήρια, βέβαια, αποτελούσαν αποδεικτικά στοιχεία
για το δικαστήριο, για ευνόητους λόγους. Αυτά που έδειχναν οι κατήγοροι στους
δικαστές ήταν τα μαγικά φυλαχτά που είχαν τοποθετηθεί στα κατώφλια των σπιτιών
τους για να τους κάνουν κακό. Συχνά αυτά τα φυλαχτά ήταν βλαβερές σκόνες, ανθρώπινα
περιττώματα, ξύλα από αγχόνες κι άλλα τέτοια υλικά.
Οι τελετές που χρησιμοποιούνταν για
τη μαγγανεία συνήθως περιλάμβαναν συμπαθητική μαγεία. Έτσι, μια μάρτυρας σε
κάποια δίκη στη Λουκέρνη, το 1486, είπε στο δικαστήριο ότι είδε δυο γειτόνισσές
της να εκτελούν μια παράξενη τελετή σ' ένα πηγάδι: η μια λύγισε το σώμα της
προς τα πίσω και τράβηξε νερό από το πηγάδι, τραβώντας το σκοινί πάνω από το
κεφάλι της τρεις φορές, και λίγο αργότερα άρχισε να πέφτει χαλάζι. Αν μια
μάγισσα έκλεβε γάλα από τις αγελάδες, ίσως αυτό να γινόταν "αρμέγοντας"
ένα μαχαίρι που είχε καρφώσει σ' έναν τοίχο. Οι μάγοι προκαλούσαν επίσης
σωματικές βλάβες στα θύματά τους χρησιμοποιώντας την πιο γνωστή τεχνική της
συμπαθητικής μαγείας, την εικονική μαγεία: όταν το είδωλο ενός προσώπου
τρυπιέται με βελόνες ή κακοποιείται με άλλο τρόπο, ο συμβολικός αυτός
βασανισμός του ειδώλου προκαλεί κακό στο θύμα. Έτσι, ένας μάγος στο Coventry
του δέκατου τέταρτου αιώνα πειραματίστηκε με ένα κέρινο ομοίωμα ενός γείτονά
του. Όταν έμπηξε στο μέτωπο του ειδώλου ένα σιδερένιο καρφί, ο γείτονάς του
τρελάθηκε και άρχισε να ουρλιάζει από τον πόνο. Μετά από βδομάδες μαρτυρίου ο
μάγος έμπηξε το βελόνι στην καρδιά του ειδώλου και ο γείτονάς του πέθανε.
Οι μάγοι χρησιμοποιούσαν συχνά ιερά
αντικείμενα και τελετές της Εκκλησίας για τις ανομίες τους. Καθώς αναζητούσαν
υπερφυσικές δυνάμεις οπουδήποτε μπορούσαν να υπάρχουν, δεν δίσταζαν να
εκμεταλλεύονται τα ιερά πράγματα για τους δικούς τους σκοπούς. Ο φόβος τέτοιων
ανοσιουργημάτων μπορούσε να εκδηλωθεί στην αντισημιτική προπαγάνδα. Μια
επιδημία που ξέσπασε στην Ακουιτανία το 1321 έδωσε αφορμή να κυκλοφορήσει η
φήμη ότι οι λεπροί και οι Εβραίοι είχαν δηλητηριάσει τα πηγάδια μ' ένα μαγικό
μείγμα από αίμα, ούρα, φυτά και καθαγιασμένη όστια. Στα 1130, ο αρχιεπίσκοπος
της Τριέρ έθεσε στους Εβραίους της περιφέρειάς του το δίλημμα να ασπαστούν το
χριστιανισμό ή να εξοριστούν. Όταν λίγο αργότερα ο κληρικός πέθανε, οι Εβραίοι
κατηγορήθηκαν ότι είχαν φτιάξει ένα κέρινο ομοίωμά του, το είχαν βαφτίσει και
έπειτα το έβαλαν να λιώσει σιγά σιγά στη φωτιά προκαλώντας έτσι το θάνατο του
θύματος. Το αυξημένο ενδιαφέρον των πιστών για τη Θεία Ευχαριστία στο δέκατο
τρίτο και τους επόμενους αιώνες συνοδευόταν από τον έντονο φόβο μήπως
χρησιμοποιηθεί η όστια σε επιχειρήσεις μαγγανείας. Κυκλοφορούσαν διάφορες
ιστορίες για το πώς μπορεί μια γυναίκα να φιλήσει έναν άντρα, ενώ είχε στο
στόμα της την όστια, για να μεγαλώσει την αγάπη του γι' αυτή. Σε μια περίπτωση
που γνώρισε μεγάλη δημοσιότητα, μια γυναίκα που το έκανε αυτό δεν μπορούσε στη
συνέχεια να δει την όστια ακόμα κι όταν την ύψωνε ο ιερέας πάνω από τα κεφάλια
των πιστών στη διάρκεια της λειτουργίας. Μόνο όταν άγγιξε το λείψανο ενός
αγίου μπόρεσε να ανακτήσει τον έλεγχο των αισθήσεών της. Παρά το μυθικό, ή ακόμα
και τον μακάβριο χαρακτήρα αυτών των ιστοριών, ο φόβος για τη χρήση ιερών
πραγμάτων για ανίερους σκοπούς ήταν πέρα για πέρα πραγματικός.
Τα χειρόγραφα που περιέχουν
συνταγές για ιατρική μαγεία περιλαμβάνουν κάποτε υλικό που ένας θεολόγος ή
ένας δικαστής θα μπορούσε να θεωρήσει ότι εξυπηρετεί κακούς σκοπούς. Οι μέθοδοι
που προτείνονται σ' αυτά τα χειρόγραφα δεν διαφέρουν ουσιαστικά από αυτές που
υπονοούνται στα πρακτικά των δικαστηρίων, αλλά επειδή παρουσιάζονται με
περισσότερες λεπτομέρειες μας βοηθούν να διακρίνουμε τις ομοιότητες αυτής της
μαγείας με τα βοτανικά παρασκευάσματα που χρησιμοποιούνταν για θεραπείες.
Τα χειρόγραφα δίνουν συνταγές
αφροδισιακών, οι οποίες θα μπορούσαν να θεωρηθούν σαν μέσα ερωτικής μαγείας.
Για να διεγείρει κάποιος τη λαγνεία μιας γυναίκας — συμβουλεύει ένα χειρόγραφο
— θα πρέπει να μουλιάσει μαλλί στο αίμα μιας νυχτερίδας και να το βάλει κάτω
από το κεφάλι της όταν αυτή κοιμάται. Οι όρχεις ενός αρσενικού ελαφιού ή ενός
ταύρου και η ουρά μιας αλεπούς φέρνουν το ίδιο αποτέλεσμα. Αν μάλιστα για τον
ίδιο σκοπό τοποθετήσει κάποιος αβγά μυρμηγκιών στο λουτρό της γυναίκας, η
ερωτική της επιθυμία θα είναι τόσο έντονη, ώστε να ζητά οπωσδήποτε ικανοποίηση.
Ακόμα πιο ύποπτη είναι η συμβουλή που δίνει ένας συγγραφέας ότι, αν γράψει
κάποιος τον τύπο "pax + pix + abyra + syth + samasic" σ' ένα ραβδί
από ξύλο φουντουκιάς, χτυπήσει μ' αυτό μια γυναίκα στο κεφάλι τρεις φορές και
στη συνέχεια τη φιλήσει, θα είναι σίγουρος για την αγάπη της. Μια γυναίκα, απ'
την άλλη μεριά, μπορεί να ξυπνήσει την αγάπη του άντρα της ανακατεύοντας ένα
βότανο με γεωσκώληκες και βάζοντάς το στο φαγητό του.
Τα βότανα εξυπηρετούν επίσης κι
άλλες μορφές μαγγανείας. Αν ένα νεράγκαθο μαζί μ' ένα δόντι, κοπανισμένα και τα
δυο σε σκόνη, προστεθούν στο φαγητό ή στο ποτό κάποιων θα τους κάνουν να
μαλώνουν αδιάκοπα μεταξύ τους και μόνο αν πιουν το χυμό ενός άλλου βοτάνου θα
λυθούν τα μάγια. Υπάρχουν πολλά είδη μαγικών φίλτρων που μπορούν να ελαττώσουν
την ερωτική επιθυμία ενός άντρα ή και να τον κάνουν ανίκανο. Τέτοια αποτελέσματα
έχει η κατανάλωση ανθών ιτιάς ή λεύκας, "όπως αποδεικνύεται από
μακροχρόνια εμπειρία". Μπορεί κάποιος να καταστεί ανίκανος, αν από
απροσεξία του πιει σαράντα μυρμήγκια βρασμένα σε χυμό νάρκισσου. Η πιο
εξωφρενική ίσως απ' όλες τις δοξασίες είναι εκείνη που υποστηρίζει ότι η
φασκομηλιά, αν αφεθεί να μαραθεί δίπλα σε κοπριά, θα κάνει να γεννηθεί ένα
πουλί με ουρά ερπετού. Στην επαφή με το αίμα αυτού του πουλιού οι άνθρωποι
μπορούν να χάσουν τις αισθήσεις τους για δεκαπέντε μέρες, ενώ αν η ουρά καεί
και οι στάχτες της ριχτούν ξανά στη φωτιά, θα ξεσπάσει αμέσως φοβερό
μπουμπουνητό.
Είναι ευνόητο ότι όλες αυτές οι
οδηγίες δεν δίνονται με την ίδια σοβαρότητα. Κι όμως, οι άνθρωποι του Μεσαίωνα
πίστευαν στ' αλήθεια ότι η αντρική ανικανότητα μπορεί να οφείλεται σε μάγια.
Για παράδειγμα, στην περίπτωση του βασιλιά Λόθαρ Β', ο οποίος δεν μπορούσε να
ολοκληρώσει το γάμο του επειδή του είχαν κάνει μάγια, ο αρχιεπίσκοπος της
Rheims, Hincmar (806 882) κλήθηκε ν' αποφασίσει αν η ανικανότητα του βασιλιά ήταν
επαρκής λόγος για να διαλύσει το γάμο του και να παντρευτεί μιαν άλλη γυναίκα.
Το ζήτημα αυτό προέκυψε και αργότερα, κατά τον ενδέκατο και δωδέκατο αιώνα,
απασχολώντας το ενδιαφέρον πολλών εκκλησιαστικών νομοθετών και άλλων ανθρώπων
της Εκκλησίας. Αποφασίστηκε τελικά ότι ένα ζευγάρι επιτρεπόταν να χωρίσει, αν
όλες οι άλλες θεραπείες είχαν αποτύχει, και ένας δεύτερος γάμος ήταν θεμιτός αν
η αιτία της πρώτης αποτυχίας ήταν ξεκάθαρα μαγική. Με λίγα λόγια, η μαγγανεία
ήταν πραγματικά σοβαρή υπόθεση.
Όπως και στην ιατρική μαγεία έτσι
και στη μαγγανεία, η δύναμη των βοτάνων μπορεί να επαυξηθεί αν συνδέεται με
ξόρκια. Ένα τέτοιο ξόρκι του δέκατου τέταρτου αιώνα απευθύνεται σ' ένα φυτό:
Στο όνομα του Χριστού, αμήν. Σε
εξορκίζω, ω βότανο, να μπορέσω να νικήσω με τη βοήθεια του Άρχοντα Πέτρου ...
με τη βοήθεια του ουρανού και των άστρων... και ας γίνει να νικήσεις εσύ όλους
τους εχθρούς μου, ποντίφικες και ιερείς και όλους τους λαϊκούς και όλες τις
γυναίκες κι όλους τους δικηγόρους που μηχανεύονται πράγματα εναντίον μου...
Εφόσον οι ίδιες βασικές τεχνικές
χρησιμοποιούνταν τόσο στη θετική όσο και στην αρνητική μαγεία, δεν πρέπει να
εκπλήσσει το γεγονός ότι αυτές οι τεχνικές μπορούσαν επίσης να χρησιμεύσουν
για προστασία από τη μαγγανεία ή σαν αντίδοτο για να λυθεί μια κατάρα. Ένα
ξόρκι από το 1475 προορίζεται, σύμφωνα με το συγγραφέα του, για χρήση ενάντια
στις "κακές μάγισσες". Αν και στη μορφή μοιάζει με ξόρκι,
χρησιμοποιείται σαν τάλισμαν: πρέπει κανείς να το γράψει και να το έχει πάντα
μαζί του για προστασία "όταν κοιμάται, όταν είναι ξύπνιος, όταν πίνει και
κυρίως όταν ονειρεύεται". Το ξόρκι έχει ως εξής:
Στο όνομα του Πατρός, κ.τ.λ. Με τη
δύναμη του Κυρίου, ας είναι το σημείο του σταυρού + και η αγάπη του Χριστού +
ένα φάρμακο για μένα. Ας είναι οι πέντε πληγές του Κυρίου το γιατρικό μου +. Ας
με βοηθήσει και ας με υπερασπίσει η Παρθένος Μαρία από κάθε κακόβουλο δαίμονα
και από κάθε μοχθηρό πνεύμα, αμήν. + Α + Γ + Λ + Α + τετραγράμματον + Άλφα +
Ο...
Ο γιατρός Άρνολντ του Βιλανόβα
έγραψε μια πραγματεία Περί Γητεμάτων γύρω στα 1300, όπου έδινε αρκετές
θεραπείες για την αντρική ανικανότητα που είχε προκληθεί με μαγικό τρόπο. Σε
ορι σμένες περιπτώσεις, αναφέρει, οι άντρες που δεν είναι σε θέση να έχουν
σεξουαλική επαφή με τη γυναίκα τους μπορούν να θεραπευτούν με ανθρώπινα μέσα.
Σε άλλες περιπτώσεις απαιτείται η βοήθεια του Θεού. Μερικές φορές το γήτεμα
γίνεται με τη χρήση κάποιου αντικειμένου που μπορεί να βρεθεί και να
απομακρυνθεί, οπότε τα μάγια λύνονται. Για τον ίδιο σκοπό χρησιμοποιούνται και
άλλα φυσικά μέσα: η απολύμανση του υπνοδωματίου με τη χολή ενός ψαριού
(παράβολε Τομπίας 6, 16-17 και 8,4, στα αποκρυφιστικά κείμενα της Παλαιάς
Διαθήκης) καθώς επίσης και το βάψιμο ή το ράντισμα των τοίχων με το αίμα ενός
μαύρου σκύλου μπορούν να λύσουν τα μάγια. Για δυσκολότερες περιπτώσεις ο
Άρνολντ δίνει ένα περίπλοκο εξορκισμό στον οποίο οι πρώτοι στίχοι από το
Ευαγγέλιο του Ιωάννη γράφονται σ' ένα χαρτί και βυθίζονται σ' ένα υγρό, το
οποίο πίνει το ενδιαφερόμενο ζευγάρι. Φύλλα, άνθη και φρούτα τοποθετούνται
πάνω σε αναμμένα κάρβουνα για να διώξουν μακριά τους κακούς δαίμονες. Το
συμπέρασμα που βγαίνει εδώ είναι ότι αυτή η μαγεία μπορεί να είναι είτε φυσική
είτε δαιμονική: στην πρώτη περίπτωση είναι αρκετό να αποκρούσει κανείς το
γήτεμα με άλλα φυσικά μάγια, ενώ στη δεύτερη θα πρέπει να καταφύγει στον
εξορκισμό.