H Σκάλα του Ιακώβ

 

Εικόνα της Σκάλας του Ιακώβ στις αρχικές Βίβλους του Λούθηρου (του 1534 και επίσης του 1545)

Η Σκάλα του Ιακώβ είναι μια σκάλα που οδηγεί στον ουρανό κι εμφανίστηκε σε ένα όνειρο που είχε ο βιβλικός Πατριάρχης Ιακώβ κατά τη διάρκεια της φυγής του, από τον αδελφό του Ησαύ στο Βιβλίο της Γενέσεως (28).

Η σημασία του ονείρου έχει συζητηθεί, αλλά οι περισσότερες ερμηνείες συμφωνούν ότι ταύτιζε τον Ιακώβ με τις υποχρεώσεις και την κληρονομιά των ανθρώπων που επέλεξε ο Θεός, όπως γίνεται κατανοητό στις Αβρααμικές θρησκείες .



Η Σκάλα του Τζέικομπ όπως απεικονίζεται στο Δημαρχείο του Μονχάιμ . Το επιχρυσωμένο εβραϊκό κείμενο λέει «Και, ιδού, ο Κύριος στάθηκε δίπλα του και είπε: «Και, ιδού, είμαι μαζί σου και θα σε κρατάω όπου κι αν πας » , αναφωνεί ο Ιακώβ: «Πόσο γεμάτο δέος είναι αυτό το μέρος! "

Η περιγραφή της Σκάλας του Ιακώβ εμφανίζεται στο Γένεση 28:10–19 :

Και ο Ιακώβ βγήκε από τη Βηρ-σαβεέ, και πήγε προς τη Χαράν. Και έμεινε στον τόπο, και παρέμεινε εκεί όλη τη νύχτα, επειδή ο ήλιος είχε δύσει. Και πήρε μια από τις πέτρες του τόπου, και την έβαλε κάτω από το κεφάλι του και ξάπλωσε σε εκείνο το μέρος να κοιμηθεί. Και ονειρεύτηκε, και ιδού, μια σκάλα στημένη στη γη, και η κορυφή της έφτανε στον ουρανό. Και ιδού οι άγγελοι του Θεού να ανεβαίνουν και να κατεβαίνουν πάνω του. Και, ιδού, ο Κύριος στάθηκε δίπλα του και είπε: «Εγώ είμαι ο Κύριος, ο Θεός του Αβραάμ του πατέρα σου και ο Θεός του Ισαάκ. Τη γη στην οποία ξαπλώνεις, σε σένα θα τη δώσω και στον σπόρο σου. Και ο σπόρος σου θα είναι σαν το χώμα της γης, και θα απλωθείς προς τα δυτικά και προς τα ανατολικά, και προς τα βόρεια και προς τα νότια. Και σε σένα και στο σπέρμα σου θα ευλογηθούν όλες οι οικογένειες της γης. Και, ιδού, είμαι μαζί σου, και θα σε κρατήσει όπου κι αν πας, και θα σε φέρει πίσω σε αυτή τη γη. Γιατί δεν θα σε αφήσω, μέχρι να κάνω αυτό για το οποίο σου είπα». Και ο Ιακώβ ξύπνησε από τον ύπνο του, και είπε: «Ασφαλώς ο Κύριος είναι σε αυτόν τον τόπο. Και δεν το ήξερα ». Και φοβήθηκε και είπε: «Τι γεμάτο δέος είναι αυτό το μέρος! αυτός δεν είναι άλλος από τον οίκο του Θεού, και αυτή είναι η πύλη του ουρανού». Και ο Ιακώβ σηκώθηκε νωρίς το πρωί, και πήρε την πέτρα που είχε βάλει κάτω από το κεφάλι του, και την έστησε για μια στήλη, και έχυσε λάδι στην κορυφή της. Και αποκάλεσε το όνομα εκείνου του τόπου Βαιθέλ, αλλά το όνομα της πόλης ήταν αρχικά Λουζ.—  Γένεση 28:10–19


Το όνειρο του Ιακώβου (1639) του Χοσέ ντε Ριμπέρα , στο Museo del Prado , Μαδρίτη


Ιουδαϊσμός 

Τα κλασικά σχόλια της Τορά προσφέρουν διάφορες ερμηνείες της Σκάλας του Ιακώβ. Σύμφωνα με το Midrash Genesis Rabbah , η σκάλα σήμαινε τις εξορίες που θα υπέφερε ο εβραϊκός λαός πριν από τον ερχομό του Εβραϊκού Μεσσία . Πρώτα ο άγγελος που εκπροσωπούσε την 70χρονη εξορία της Βαβυλωνίας «ανέβηκε» 70 σκαλοπάτια, και μετά έπεσε «κάτω». Τότε ο άγγελος που εκπροσωπούσε την εξορία της Περσίας ανέβηκε πολλά σκαλιά και έπεσε, όπως και ο άγγελος που αντιπροσώπευε την εξορία της Ελλάδας. Μόνο ο τέταρτος άγγελος, που αντιπροσώπευε την τελική εξορία της Ρώμης / του Εδώμ (του οποίου ο φύλακας άγγελος ήταν ο Ησαύ ο ίδιος), συνέχιζε να σκαρφαλώνει όλο και πιο ψηλά στα σύννεφα. Ο Ιακώβ φοβόταν ότι τα παιδιά του δεν θα ήταν ποτέ απαλλαγμένα από την κυριαρχία του Ησαύ, αλλά ο Θεός τον διαβεβαίωσε ότι στο τέλος των Ημερών και ο Εδώμ θα έπεφτε κάτω.

Μια άλλη ερμηνεία των κλειδιών της σκάλας στο γεγονός ότι οι άγγελοι πρώτα «ανέβηκαν» και μετά «κατέβηκαν». Το Midrash εξηγεί ότι ο Ιακώβ, ως άγιος άνθρωπος, συνοδευόταν πάντα από αγγέλους. Όταν έφτασε στα σύνορα της γης Χαναάν (τη μελλοντική γη του Ισραήλ ), οι άγγελοι που είχαν ανατεθεί στους Αγίους Τόπους επέστρεψαν στον Παράδεισο και οι άγγελοι που είχαν ορισθεί σε άλλες χώρες κατέβηκαν για να συναντήσουν τον Ιακώβ. Όταν ο Ιακώβ επέστρεψε στη Χαναάν, τον υποδέχτηκαν οι άγγελοι που είχαν ανατεθεί στους Αγίους Τόπους.

Μια άλλη ερμηνεία είναι η εξής: Το μέρος στο οποίο ο Ιακώβ σταμάτησε για τη νύχτα ήταν στην πραγματικότητα το Όρος Μοριά , το μελλοντικό σπίτι του Ναού στην Ιερουσαλήμ, που θεωρούνταν η «γέφυρα» μεταξύ του Ουρανού και της Γης. Η σκάλα λοιπόν σημαίνει τη «γέφυρα» μεταξύ Ουρανού και Γης. Επιπλέον, η σκάλα παραπέμπει στην παροχή της Τορά ως μια άλλη σύνδεση μεταξύ ουρανού και γης. Σε αυτή την ερμηνεία, είναι επίσης σημαντικό ότι η εβραϊκή λέξη για τη σκάλα, σουλάμ (סלם) και το όνομα για το βουνό στο οποίο δόθηκε η Τορά, Σινά (סיני) έχουν την ίδια gematria (αριθμητική αξία των γραμμάτων).

Ο ελληνιστικός Εβραίος φιλόσοφος Φίλων , γεννημένος στην Αλεξάνδρεια , (π. περίπου το 50 μ.Χ.) παρουσιάζει την αλληγορική του ερμηνεία της κλίμακας στο πρώτο βιβλίο του De somniis . Εκεί δίνει τέσσερις ερμηνείες, που δεν αλληλοαποκλείονται:

Οι άγγελοι αντιπροσωπεύουν τις ψυχές που κατεβαίνουν και ανεβαίνουν από τα σώματα (μερικοί θεωρούν ότι αυτή είναι η πιο ξεκάθαρη αναφορά του Φίλωνα στο δόγμα της μετενσάρκωσης ).

Στη δεύτερη ερμηνεία, η κλίμακα είναι η ανθρώπινη ψυχή και οι άγγελοι είναι οι λόγοι του Θεού , που τραβούν την ψυχή προς τα πάνω σε στενοχώρια και κατεβαίνουν με συμπόνια.

Στην τρίτη όψη το όνειρο απεικονίζει τα σκαμπανεβάσματα της ζωής του «πρακτικού» (της αρετής εναντίον της αμαρτίας).

Τέλος, οι άγγελοι αντιπροσωπεύουν τις διαρκώς μεταβαλλόμενες υποθέσεις των ανθρώπων.

Η αφήγηση της Σκάλας του Ιακώβ χρησιμοποιήθηκε, λίγο μετά την καταστροφή του Δεύτερου Ναού στην Πολιορκία της Ιερουσαλήμ (70 μ.Χ.) , ως βάση για την ψευδοεπιγραφική Σκάλα του Ιακώβ . Αυτή η γραφή, που διατηρείται μόνο στην Παλαιά Εκκλησιαστική Σλαβική , ερμηνεύει την εμπειρία των Πατριαρχών στο πλαίσιο του μυστικισμού Merkabah .

Ένας λόφος με θέα στον ισραηλινό οικισμό Beit El , βόρεια της Ιερουσαλήμ, που πιστεύεται από ορισμένους ότι είναι η τοποθεσία του ονείρου του Jacob, είναι ένας τουριστικός προορισμός κατά τη διάρκεια των διακοπών του Sukkot .


Jacob's Dream του William Blake (περίπου 1805, Βρετανικό Μουσείο, Λονδίνο)


Χριστιανισμός

Ο Ιησούς είπε στο Ιωάννη 1:51 «Και του λέει: Αλήθεια, αλήθεια, σας λέω, στο εξής θα δείτε τον ουρανό ανοιχτό, και τους αγγέλους του Θεού να ανεβαίνουν και να κατεβαίνουν πάνω στον Υιό του ανθρώπου». Αυτή η δήλωση έχει ερμηνευτεί ως συσχέτιση ή εμπλοκή του Ιησού με τη μυθική σκάλα, στο ότι ο Χριστός γεφυρώνει το χάσμα μεταξύ του Ουρανού και της Γης. Ο Ιησούς παρουσιάζει τον εαυτό του ως την πραγματικότητα στην οποία δείχνει η σκάλα. καθώς ο Ιακώβ είδε σε ένα όνειρο την επανένωση του Ουρανού και της Γης, ο Ιησούς έφερε αυτή την επανένωση, μεταφορικά τη σκάλα, στην πραγματικότητα. Ο Adam Clarke , ένας μεθοδιστής θεολόγος και μελετητής της Βίβλου των αρχών του 19ου αιώνα , εξηγεί αναλυτικά:

Ότι πρέπει να γίνει κατανοητό από τους αγγέλους του Θεού που ανεβαίνουν και κατεβαίνουν, ότι πρέπει τώρα να ανοίξει μια αέναη επαφή μεταξύ ουρανού και γης, μέσω του Χριστού, που ήταν ο Θεός που φανερώθηκε στη σάρκα. Ο ευλογημένος Κύριός μας εκπροσωπείται με τη μεσολαβητική του ιδιότητα ως πρεσβευτής του Θεού στους ανθρώπους. Και οι άγγελοι που ανεβαίνουν και κατεβαίνουν πάνω στον Υιό του Ανθρώπου, είναι μια μεταφορά από το έθιμο της αποστολής αγγελιαφόρων ή αγγελιοφόρους από τον πρίγκιπα στον πρεσβευτή του σε μια ξένη αυλή και από τον πρεσβευτή πίσω στον πρίγκιπα.

Το θέμα της σκάλας προς τον ουρανό χρησιμοποιείται συχνά από τους Πατέρες της Εκκλησίας . Ο Ειρηναίος τον δεύτερο αιώνα περιγράφει τη Χριστιανική Εκκλησία ως «σκάλα της ανόδου προς τον Θεό». 

Τον τρίτο αιώνα, ο Ωριγένης  εξηγεί ότι υπάρχουν δύο κλίμακες στη ζωή ενός χριστιανού, η ασκητική σκάλα που ανεβαίνει η ψυχή στη γη, μέσω —και με αποτέλεσμα— αύξηση της αρετής και το ταξίδι της ψυχής μετά θάνατον, ανεβαίνοντας στους ουρανούς προς το φως του Θεού.

Τον τέταρτο αιώνα, ο Γρηγόριος ο Ναζιανζηνός κάνει λόγο για άνοδο στη Σκάλα του Ιακώβ με διαδοχικά βήματα προς την αριστεία, ερμηνεύοντας τη σκάλα ως ασκητικό μονοπάτι, ενώ ο Άγιος Γρηγόριος Νύσσης διηγείται ότι ο Μωυσής ανέβηκε στη Σκάλα του Ιακώβ για να φτάσει στους ουρανούς όπου μπήκε στη σκηνή μη φτιαγμένη με τα χέρια, δίνοντας έτσι στη Σκάλα ένα σαφές μυστικιστικό νόημα. Η ασκητική ερμηνεία βρίσκεται και στον Άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο , ο οποίος γράφει:

Και έτσι ανεβαίνοντας με σκαλοπάτια, ας φτάσουμε στον παράδεισο από τη σκάλα του Ιακώβ. Διότι η σκάλα μου φαίνεται ότι σημαίνει σε ένα αίνιγμα με αυτό το όραμα τη σταδιακή άνοδο μέσω της αρετής, με την οποία μπορούμε να ανεβούμε από τη γη στον ουρανό, όχι χρησιμοποιώντας υλικά βήματα, αλλά βελτίωση και διόρθωση των τρόπων.

Η Σκάλα του Ιακώβ ως αναλογία για τον πνευματικό ασκητή της ζωής απολάμβανε ευρεία επιρροή χάρη στο κλασικό έργο The Ladder of Divine Ascent του John Climacus .

Οι άγγελοι σκαρφαλώνουν στη Σκάλα του Ιακώβ στο δυτικό μέτωπο του Αβαείου Μπαθ .

Η Σκάλα του Τζέικομπ απεικονίζεται στην πρόσοψη του Αβαείου Μπαθ στην Αγγλία, με αγγέλους να ανεβαίνουν και να κατεβαίνουν σκάλες εκατέρωθεν του κύριου παραθύρου στο δυτικό μέτωπο.



Ιακώβ Κλίμακα, γ. 1925, εικονογράφηση σε αμερικανικό βιβλίο με Βιβλικές ιστορίες για παιδιά

 



Το έργο τέχνης του Jacob's Dream στην πανεπιστημιούπολη του Abilene Christian University

Ισλάμ

Στο Ισλάμ, ο Ιακώβ ( αραβικά : يَعْقُوب , ρωμανικά :  Yaʿqūb ) τιμάται ως προφήτης και πατριάρχης . Μουσουλμάνοι μελετητές έκαναν έναν παραλληλισμό μεταξύ του οράματος του Jacob για τη σκάλα και του γεγονότος του Μωάμεθ για το Mi'raj . Η σκάλα του Ιακώβ ερμηνεύτηκε ότι είναι ένα από τα πολλά σύμβολα του Θεού και πολλοί βλέπουν τη Σκάλα του Ιακώβ να αντιπροσωπεύει με τη μορφή της την ουσία του Ισλάμ, που δίνει έμφαση στην «ευθεία πορεία». Ο μελετητής του εικοστού αιώνα Μάρτιν Λινγκς περιέγραψε τη σημασία της σκάλας στο Ισλαμικό-μυστικιστική προοπτική:

Η σκάλα του δημιουργημένου Σύμπαντος είναι η σκάλα που εμφανίστηκε σε ένα όνειρο στον Ιακώβ, ο οποίος την είδε να εκτείνεται από τον Ουρανό στη γη, με τους Αγγέλους να ανεβοκατεβαίνουν πάνω της. Και είναι επίσης ο «ευθύς δρόμος», γιατί πράγματι ο δρόμος της θρησκείας δεν είναι άλλος από τον ίδιο τον τρόπο δημιουργίας που ανασύρεται από το τέλος της πίσω στην Αρχή της.

alitoteam

 

Delete this element to display blogger navbar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Powered by alito v2 2013