Ο γνωστός μας χαρταετός συναντάται στην Ευρώπη σχετικά
πρόσφατα σαν παιχνίδι μετά τον 10o μ.Χ. αιώνα δια μέσω των Αράβων. Στην
Κίνα η χρήση του όμως φτάνει ίσως και το 1000 π.Χ.! Σε κείμενο του 4ου
αιώνα π.Χ. κάποιος Κουνγκσού Φαν αναφέρεται ότι κατασκεύασε «ξύλινο
πουλί» που πέταγε τρεις μέρες συνεχώς.
Το ακόμα πιο εντυπωσιακό όμως της Κινέζικης ιστορίας
είναι η χρήση χαρταετών που σήκωναν ανθρώπους για στρατιωτικούς κυρίως
σκοπούς, τόσο για χρήση σαν εναέρια παρατηρητήρια όσο και σαν σύστημα
μετάδοσης τηλεπικοινωνιακών σημάτων. Ο αυτοκράτορας Γουέν Χσούν Τι έκανε
πειράματα πτήσεων με αετούς φτιαγμένους από μπαμπού και επιβάτες τους
κρατούμενούς του. Οι τυχεροί κέρδιζαν την ελευθερία τους.
Ο Μάρκο Πόλο περιγράφει τους χαρταετούς και τις
επικίνδυνες επανδρωμένες πτήσεις τους. Στην Ιαπωνία απαγορεύτηκαν οι
χαρταετοί πάνω από κάποιο μέγεθος ώστε να αποφεύγονται τα επανδρωμένα
μοντέλα και οι κίνδυνοι που συνεπαγόταν, μιας και λέγεται ότι η Ιαπωνία
φοβόταν εναέρια εισβολή από την Κίνα! 'Αλλες δημοφιλείς χρήσεις των
χαρταετών πέρα από την διασκέδαση ήταν το ψάρεμα και η ανύψωση βαρών ως
και οικοδομικών υλικών!
Στις αρχές του 20ου αιώνα, κατά την εκβιομηχάνιση της
Κίνας οι συντηρητικοί επιστήμονες ζητούσαν να επενδυθούν χρήματα όχι σε
δρόμους και γέφυρες αλλά στην μελέτη και ανάπτυξη της τεχνολογίας
κατασκευής ιπτάμενων οχημάτων που ανάφεραν τα αρχαία τους κείμενα. Αν
και προτιμήθηκαν οι σίγουρες δοκιμασμένες λύσεις δεν ξέρουμε τι απέγιναν
οι αρχαίες γνώσεις.